Utmaningar och lite up to date från Morgonsolens sanning

Hej därute! Visst har det blivit kallt på sistone? Jag och Svenne var ute igår, något som ni kan läsa om lite längre ner i detta megalånga inlägg. Vi har nämligen antagit en utmaning, se nedan! Just nu är jag i Kista hemma hos Svenne och jag försöker telepatera att jag vill ha kaffe! Men jag har just tiggt till mig kolsyrad fläderblomssaft, så jag ligger lite lågt med tjatet!

Planen idag är att vara här ett tag och sedan handla mat i Kista Centrum, funderar på att göra spenatpasta ikväll, ni vet ju att jag tycker om det. Och så ska jag kolla upp recept på någon god sellerisoppa, har nämligen en del hemma. Tasteline har ganska bra receptbank, så där ska jag ta mig en tripp.

Tidigare idag har jag varit på mässa och träffade Agnieszka efteråt. Vi gick och delade på en stor sushi vid S:t Eriksplan, det var gott. Kom fram till att jag verkligen inte tycker om att vara hungrig - för jag blir panikhungrig oftast och tappar humöret. Därför gäller det att planera sin mathållning!

Måndag morgon den 5 januari 2009

God morgon! Det slog mig i morse att mornar inte är så illa Men gårdagens morgon var vackrare än idag, för då såg jag solen komma upp i horisonten och det gav upphov till jättefina färger! Nu är det bara grått ute och jag går omkring och småhuttrar i lägenheten - hua! Igår när jag var hos mamma så skulle jag ta en promenad - trodde jag ja. Jag gick in igen efter tio minuter - det var så kallt att jag knappt kunde andas! Min plan idag är att komma ut och göra några steg, men vi får se! Har kommit igång med målandet, igår målade jag en tjej som hoppade, svårt att förklara med bara ord, men jag ska publicera "henne" efter att jag har fotat bilden. Jag kom hem ganska sent igår, men jag hade tunnelbanan direkt mot Hagsätra, så det kändes bra. Det finns fördelar med att åka tunnelbana en lite längre bit - jag hinner kolla almanackan och fundera på livet i allmänhet!


När jag var ute i förrgår, så tog det inte lång stund förrän jag såg...Globen! Upplyst i lila och gröna färger, det var häftigt att se. Enskede Gård ligger ju en station från Globen, så det var ju inte så konstigt!


Idag, måndag, ska jag träffa Svenne, tror jag i alla fall. Jag undrar vad vi ska hitta på med tanke på hur kallt det är ute. Och så har jag ju hans halsduk, han glömde den under flytten. Kanske att vi åker hem till mig och fikar.


Jaha, ska jag kanske ta mig an att packa upp ännu en kartong? Ja, jag tror det!


See you/Emilia


Måndag förmiddag den 5 januari 2009

Om ni visste vilken promenad jag tog nu under förmiddagen, drygt en timme var jag borta och jag känner mig duktig som bara den. Och stegräknaren visar på drygt sjutusen steg (!). Mot slutet var jag ganska trött, då jag höll ett ganska högt tempo. 7000*67 cm = 469000 cm = 4,69 km. Det känns bra. Men jag vet inte om jag kommer ta samma runda igen, jag var borta ända till Årsta och gick en ganska bra bit på Årstavägen. Ska kolla på en karta sedan för att se hur jag har gått. Syftet med promenaderna är inte enbart att röra mig, utan jag vill lära känna området. Jag har inte varit så mycket här ute, så det är spännande!


Jag har även läst ut boken Pillret och jag ger den ett högt betyg, just i och med att författaren lyckas få en nyanserad bild av hur den antidepressiva marknaden påbörjades och visade också på konflikten mellan "piller och prat". Och sedan hur den gyllene medelvägen uppkom med den kognitiva beteendeterapin.


Jag har påbörjat en ny bok som heter P.S I love you (P.S Jag älskar dig), en lättläst bok i Marian Keyes stil. Men nu tar jag en paus från läsandet. Vi får se om Svenne hör av sig snart. Solen lyser in i mitt sovrum och det känns som en bra dag idag. Kan ju skvallra om att jag gått upp 7.30 två dagar i rad nu. Vill dock inte ropa "hej" än...


Vi synes!

Emilia



Måndag kväll den 5 januari 2009

Utmaningen tagen - hej stegen, här kommer vi!

Ja, idag har jag slagit rekord, nästan 17 000 steg! Jag och Sven kom på den geniala idén att sammanlagt gå sträckan Farsta Strand till Hässelby Gård, längs t-banan så långt det går. Så vi utmanar med ett ekologiskt alternativ mot SL:s gröna linje! Vi har klarat av sträckan Hökarängen - Tallkrogen och på torsdag siktar vi in det vi missade idag, det vill säga Farsta Strand - Hökarängen! Är vi kloka? Ja, säg det! Men det är alltid roligt att traska med lite sällskap. Vi var även på ÖB och jag hittade ett duschdraperi och en diskpropp. Den gick bra med draperiet, värre med proppen, den får jag lämna igen, för den passade inte. Sånt som händer, även den bästa! Vi åt mat på ett av våra favoritställen, Café Kladdkakan, men det blev nyttigheter, jag tog en hälsotallrik (avokado, räkor, råris, majs, sallad, tomatsallad med rödlök, paprikasås och gurka) och jag ska testa att göra en sådan hemma också, det kan inte vara så svårt. Svenne tog en focaccia. Jag har bokat min första tvättid, men det blir sent, mellan nio och tolv. Det ska bli kul att se om jag kommer haja hur det fungerar här! Ja just det, på Hemtex köpte jag ett nytt påslakan med tillhörande kuddöverdrag. De ska jag tvätta ikväll och bädda nytt och fräscht! Ja, ni ser vad huslig jag har blivit...


Kram

Emilia



Blommor i några bekantas trädgård...

Kommentarer
Postat av: Nisse Norr

Grattis till din nya bostad!!

2009-01-06 @ 15:54:13
Postat av: Emilia

Nisse Norr! Men vad roligt att se dig här!!! Det var länge sedan, jag hoppas att allt är bra med dig!



Jag är jätteglad för lägenheten, den sitter som en smäck!



Kram

Emilia Söder

2009-01-06 @ 17:25:47
URL: http://enemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback