Barfota utan strumpor och skor...

Jag ser att det finns en nyfikenhet bakom mitt förra inlägg om frivillgarbetet på gatan. Det är genom min församling, S:a Eugenia som verksamheten arbetar. Vi står på Malmskillnadsgatan där många prostituerade kvinnor befinner sig. Med mackor, varm choklad, kaffe och bullar (som vi får av 7 Eleven) står vi där och pratar med tjejerna, eller bara serverar något varmt att dricka. Detta citat är taget från S:a Eugenias hemsida (www.sanktaeugenia.se):

"Den största anledningen till vår närvaro på Malmskillnadsgatan är att där finns en stor nöd. Kvinnorna som går på gatan är ofta mycket illa därhän, beroende av narkotika, hemlösa och utan kontakter med vare sig sjukvården eller socialtjänsten. Vårt uppdrag är att vara medmänniskor, som lyssnar, ger tröst, stöd och uppmuntran genom medmänsklig omsorg och omtanke. Vi ger av vår tid, och eftersom vi står där med vårt bord och det tända ljuset, behöver inte dessa kvinnor vara ensamma. De säger ofta att de uppskattar väldigt mycket att vi är där tillsammans med dem."

Jag vill också poängtera att det finns många människor som är i nöd och det är förstås inte möjligt att själv hjälpa alla. Men att exempelvis vara jourhavande vän eller stöd kan vara fruktsamt. Är du en duktig internetanvändare kan du säkert hitta fler verksamheter där du kan göra skillnad. Läste bland annat om tjejzonen (jag tror de heter så) där kvinnor kan agera som mentorer för unga tjejer som kanske känner sig vilsna.

Ikväll var det förstås matlagning (ja, jag måste ju äta!) Och resultatet blev rårakor à la Emilia med röran från i fredags och lite tomat. Se nedan! Och så har jag och Sammy förberett inför tapetseringen och äntligen valt tapeter och färg till köket. Nu har jag endast kvar att lägga alla möbler i mitten av rummet!


Denna lampa ska jag ha i köket...


Råraka...



Veckan som kommer är ganska lugn:

Måndag: frissan och avslutning av Gröna Linjen!
Tisdag: läkarbesök och vara med Marius!
Onsdag: Träning
Torsdag och fredag: jobba jobba och jobba! Nya spännande matuppdrag. Är ni på Kungsholmen - kom förbi och smaka!
Lördag: Fest hos Ulliz och Ida, 90-talsfest med bögiga inslag. Någon som har förslag på lämplig klädsel?
Söndag: mässa i vanlig ordning. Kanske träna...


Ta hand om er!

Kram
Emilia
Kommentarer
Postat av: Christian

Det va ju sjyst.:)

2009-03-09 @ 08:46:42
Postat av: Nisse Norr

Ser så gott ut med rårakor. Om alla skulle äta rårakor så skulle vi nog kunna avskaffa världssvälten. Odlar vi bara potatis på alla fält så borde det räcka till alla. Potatis gillar ju sandiga jordar och kanske kunde Sahara-öknen kunna användas till potatisodling. Bör förstås vara en sort som tål torka. Konstgödsel kan blandas i sanden. Kanske grisar kunde användas som markberedare. Fläsket passar sen bra till rårakorna. Plus lingonsylt. Men ännu godare blir det med raggmunkar som är en förädling av rårakor. Det är bara att blanda in mjölk och vetemjöl och äggg. En del vetemjöl till två delar mjölk. Höns och kor kan också leva i Sahara. Men vetet växer nog dåligt där liksom lingon. Hur som helst måste nog Sahara tas i bruk om planeten ska överleva. Där finns ju resurser. Sol och sand i överflöd. Solen till solfångare som blir el som driver cementfabriker som använder sand. Elen driver vattenpumpar som bevattnar potatisodlingen. Cementen används för att bygga städer där folk bor som kallas bo-städer.

2009-03-09 @ 11:11:30
Postat av: Anonym

rårakor - är det lika med raggmunk då ?



placki ziemniaczane på hemspråket eller ?



det är en av mina favoriträtter. Jag lagade det när jag kom hem efter skolan - första gången var jag nog 10 år :-)



ha det gott emilia !

2009-03-09 @ 23:15:10
Postat av: Emilia

Hej anonym! vem är du?



Kram

Emilia

2009-03-09 @ 23:20:46
URL: http://enemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback