Konstfack, pelargoner och ockerhyra ute på Gotland...

...om man vill hyra av Jan Emanuel (se www.expressen.se). Ja, tack Nisse Norr för de fina tipsen angående vad man kan välja för tåliga blommor. Det är inte lätt om man inte är van. Och vädret? Ja, jag säger då det: vad ska man klä på sig egentligen? Det var någorlunda varmt när jag gick hemifrån och sedan blev det minst sagt kallt. Fast jag körde ändå vinterjacka så jag ska inte klaga. Idag var jag och lunchade med Em och Ulliz på Waynes på Sveavägen. Jag och Em tog var sin Deliburgare: tjosan vad den var kryddad! Medan vi åt diskuterade vi den omdebatterade konstfacksstudenten Anna Odell. Vi tycker att det hon gjorde egentligen är helt oförsvarbart. Nummer ett: psykiatrin är ingen lekstuga som man går in i när det passar. Det är en sjukvård som är ansträngd till det yttersta, där människor är i kris och behöver kvalificerad hjälp. Att hon "lyckades" komma in, som det står i media, beror på hennes teatraliska kunskaper som hon skulle kunna få utlopp i ett annat forum. Nummer två: att ha psykiatrin som konstprojekt går, absolut, men inte på detta avskyvärda sätt. I dagens kulturdel, DN, så känner sig Anna Odell påhoppad av David Eberhard och menar på att debatten inte borde ligga på att hon kom in på psyket genom en fejk akt utan på att det är svårt för psykiatrin med fåtal platser m.m. Wake up Anna Odell: psykiatrin har varit ansträngd länge, det är liksom ingen nyhet! Vidare menar hon att det frikostigt används av bältesmetoder på psyk - jaså? Jag undrar var hon har fått sin information.

Jag vet att min ovan skrivna text kanske visar mer på irritation än ett nytt resonemang, för frågan har debatterats i media, vitt och brett. På ett sätt är det att göra narr av de som mår dåligt på riktigt. För de är få vårdplatser idag. Och den plats och de resurser hon tog i anspråk känns på något vis väldigt egoistiska och ogenomtänkta. Nu har ju Konstfack tänkt till och det resulterar i ett etiskt råd. Bra tänker jag. Anna Odell använder ord som feghet. Så att ta ansvar är att vara feg? Jag tycker det snarare är modigt!

Vad tycker ni? Gränsöverskridande eller mer kreativt tänkande? Etisk konst? Det är med stor nyfikenhet jag väntar på Anna Odells arbete. För säkert kommer det finnas aspekter som kan vara intressanta, men medlet är mindre beundransvärt, synd....(http://dn.se/kultur-noje/konst-form/anna-odell-mitt-verk-far-beratta-1.812436)

Take care
Emilia
Kommentarer
Postat av: Nisse Norr

Anna Odell har passerat gränsen till samhällsfarlig verksamhet. Att vandalisera tunnelbanan är inte konst. Där finns ju redan riktig konst. Anna Odell kan väl möjligen få en liten yta på en vägg där hon under kontrollerade former får framföra sitt verk som väl passande nog kan få heta just Vandalism. Kan fungera som en kontrast mot riktiga konstverk så att alla ser skillnaden. Förresten är väl alla som heter Odell samhällsfarliga!?! Psyket behöver mer resurser! Är vad Odell kan lära oss!



En blomidé: Orkidé är en populär blomma som blommar jämt. Svärmors tunga är en annan idé.

2009-03-05 @ 09:41:55
Postat av: Emilia

Hej Nisse! Ja, det var ju även en elev som ville filma vandalism i t banan, detta var dock inte Anna Odell. Men visst, kul att du har läst mitt inlägg. Jag känner att fingrarna går snabbare över tangenterna när jag har en åsikt att uttrycka! Kram till dig!



Emilia

2009-03-05 @ 10:55:38
URL: http://enemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback