Kalla fötter och en gnutta stress

Kalla fötter är enkelt att bota. Just nu sitter jag på dem. Fast de vägrar tina. Bomull i huvudet och okoncentration. Och jag anar stress i kroppen. Vad är nu detta?! Det var inte meningen, men ändock så mol den på i bröstet och magen. Nästan ångest. Då tänker jag så här: det går faktiskt att påverka. Verkligheten blir så som man formar den. Vad behöver jag göra?

1. Konkretisera - finns det någon bakomliggande orsak? Finns det något jag kan göra åt det? Orsaken är en välfylld kalender som jag inte har kontroll över (inbillar jag mig) Jag vet att det är mycket som händer i april (och ja, Dorota kommer till mig i slutet av april- en orsak till att inte stressa utan bara glädjas!!) men jag kommer hinna med allt - kanske får jag skära ner lite på de sociala aktiviteterna för att kunna träna istället. Jag behöver inte vara översocial - exempelvis på Facebook. Mer än gärna drar jag ner på datorn (haha, och vad gör jag nu??) Planera maten. Och kanske framför allt - inte planera in något mer. Sätta en gräns!

2. Tänka på det som gör/ har gjort mig glad! Om ni visste vad jag och Maria gjorde idag skulle ni skriva upp er direkt. Det är bara det att jag har första tjing! Så här är det - Maria har en kolonilott som ligger nära henne. Idag var det den perfekta dagen att hänga där - vi hade med oss fika (bestående av muffins, kategori kaloribomb samt kaffe), massor av vatten. Vi rensade järnet - Maria körde hard core, men hon sa sedan att hon tyckte jag var mer ordentlig. Så numer är jag certifierad ogräsatör, fast i för sig tog vi mest bort en massa torra saker, inte så mycket ogräs egentligen...

3. Avdramatisera och njuta: Snälla någon - det brinner inte i knutarna. Nej, du kan ta det lugnt. Sjuttsingen - är det saker som du absolut måste göra - gör dem då uppmärksamt, men finns det saker som känns aptrista - gör dem inte, eller hitta ett sätt att hantera dem! Det går att hitta motivation till det mesta. Dessutom har jag slappat ordentligt i påsk. Typ nästan så att jag inte har diskat efter mig. Sånt gillar jag. Fast disken måste bli gjord någon gång ändå. Knepigt det där. Kanske utbilda mig till trollkarl? Ips vips bort med all disk!

4. Meditera och be. Fungerar nästan alltid. Och var öppen med att du inte orkar göra allt just nu. Det är helt okej. Att vara människa. Tacksamhet är en annan höjdare som råder bot på det mesta.


Vad gör ni när ni känner stress??





Här kommer lite avstressande bilder!








Kommentarer
Postat av: Jenna

När jag känner stress behöver jag först prata av mig för att släppa spänningarna i kroppen, och därefter är nästan det enda som funkar att ta fram kalendern och precis som du sa, dra ner på något. Idag fick träningen ge stryka (trots att jag ogillar att bortprioritera det), och nu i veckan som kommer blir det nog att de sociala aktiviterna får lite mindre utrymme. Men när kalendern är uppstyrd brukar det lätta betydligt :) En stund på spikmattan, en löptur eller ett varmt bad på det brukar få mig på banan igen :)

2010-04-04 @ 23:20:58
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Dorot

Lova att ta det lugnt, vännen!!! Du vet: robota nie zajac. Du har all tid i världen att hinna bli ... försenad. DIn hälsa är viktigast.



Jag själv stressar aldrig (tror/inbillar jag mig). Jag tar saker som de kommer. Jag kan inte vara på 2 ställen samtidigt och jag kan inte göra 5 saker samtidigt (eller ju men då gör jag dem halvdant och får göra om dem i stället). Har jag mycket att göra så försöker att få ihop det men ser till att jag får både sova, vila och träna; dvs göra det som är roligt och nödvändigt också.



Ja, det är ungefär så jag tänker nu efter att ha kommit hem från bio. Har sett "Remember me" och grät på slutet. Så himla bra filmen var...



Kram på dig!

2010-04-04 @ 23:24:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback