Piroger med rödbetssoppa – hos mig betyder det Jul!

Jag vet inte, det kan vara så att jag har gett er recept på pirogerna tidigare – men jag gör det gärna igen. Två anledningar – för det första ska jag översätta ett polskt recept till svenska, och sen tycker jag att detta är ett måste på julbordet – svensk som polsk (så mycket bättre....)

Jag återkommer med bilder på detta verk!

Ingredienser för 50 stycken

1 kg surkål (kan köpas på de flesta affärer – ofta i glasburk)

15 stycken torkade svampar (karljohan eller liknande)

5 stycken champinjoner

3 gula lökar

1 tärning smör (ca 30 gr skulle jag gissa på)

salt

peppar

 

Degen

1 kg mjöl, gärna ekologiskt

1 ägg

1-2 glas vatten (inga decilitermått här inte!)

 

Då kör vi!

  1. Färsen: Blötlägg svamparna över natten och koka dem sedan i vattnet som de har legat i, 5-10 minuter. Sila dem och ”tryck bort” vätskan. I mitt fall blötlägger jag dem någon timme och låter dem koka längre istället

  2. Du kan hälla den ”borttryckta” svampvätskan över surkålen och koka den sedan tills den är mjuk (räkna med 30-40 minuter). Om den är för ”sur” så kan du skölja den i ljummet vatten. Sila bort vätskan ordentligt!

  3. Vi hackar två lökar, som steks lätt i ca 15 gr smör, löken ska bli mjuk, och inte färgad. Den sista löken ska du servera med de färdiga pirogerna, och då steks den löken tills den får lite färg, på smör

  4. Nu kommer vi till en punkt som jag kommer göra annorlunda – du ska mala svampen och löken genom en maskin (som jag inte har) och sen blanda dem med den kokta surkålen och resten av smöret. Vi kryddar med salt & peppar. Jag kommer hacka ihop svampen, jag kommer dessutom ha med en del kokta champinjoner också!

  5. Degen: Vi ska använda de angivna ingredienserna, det gäller att knåpa ihop degen så att den blir smidig, var försiktig med vattnet. Kavla ut den så att den blir smal. Med hjälp av ett glas gör du runda avtryck i degen – sen lägger du en sked med färs i varje, och ”limmar ihop” degen med lite vatten längs kanten.

  6. Kokning: koka upp vatten, och salta. Lägg i några piroger i taget. De är klara när de flutit upp och legat en stund i det kokande vattnet. Men inte stormkoka dock!

Kommentarer
Postat av: Jenna

Verkar supersmarrigt! Detta vill jag prova ngn dag :) tänkte precis på att jag vill göra Karelska piroger som jag älskar, så jag kanske ska slå flera flugor i en smäll och fylla frysen nu efter jul.



Hoppas du har kryat på dig Emilia och får en riktigt underbar jul! Hur ska du fira? Kram

2010-12-23 @ 17:48:46
URL: http://jennas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback