Det finns en tid för allt.

Jo, så är det. Ta vara på den tiden. Det finns en tid att sova. Den ska jag ta vara på. Jag är helt slut och helt nöjd - mycket bra kombination kan jag säga. Katten Frasse är ganska nöjd med sitt liv också, trots att han försökte rymma utan att lyckas. Det är inte lätt att vara Frasse just nu. För hans vanliga husse Sven brukar ta ut honom och så får han springa fritt ute. Här hos mig har han tröttnat på samtliga dammtussar och han tycker att Tant Hussa (jag) är tråkig som inte vill släppa ut honom. Men det går inte, eftersom det här är andra omgivningar.


Åke, en ny läsare bland oss, undrar varför han inte fanns med på nyårsbilderna. Och jag har ett svar Åke - jag var osäker på om du ville vara med, trots din sympatiska hållning. Jag är nämligen noga med att inte publicera ifall någon inte vill.....! Men jag tolkar din fråga och gör om den till: det är helt okej att publicera Åke på denna blogg (inom sympatiska gränser förstås!). Som jag nämnde för några inlägg sedan så joinade Åke oss (mig, Maria, Klara och Mike) på Nyårsafton. Mycket trevligt och fantastiska snittar som räddade livet på mig och Maria (vi lider båda av panik-mat-nu syndromet). Ni som undrar vad vi åt mer kan kika på det inlägget igen.


Nu är det läge och skriva om Marias chokladmousse från Nyår - lilla Nisse, ja han som strular till det här på bloggen, glömde att ta med bilderna från den mycket goda efterrätten! Jag hade skrivit text till den redan dagen efter, men av någon anledning hamnade lilla söta Klara med istället (fast hon är lika söt som en efterrätt, så det kompenserade litegrann!) Därför kommer det lite bilder från nyår och jag tror jag ska be Maria om receptet!


Favorit i ny tappning! Nu med Åke och efterrätt!







Kommentarer
Postat av: Jenna

Vad är det för ntyt frilansjobb du har fått? Grattis iaf! :)



Spännande fråga du ställde för det är bland annat sådant vi fick lära oss under höstterminen. Dock i väldigt grova drag. Det vi främst har lärt oss har varit kolhydrates omvanldings- och metabolismväg, men jag kan nog ge mig på en kort förklaring även om proteiner som du undrade om. En del aminosyros kolskelett är väldigt likt Pyruvat kolskelett, och pyruvat är en syra som antingen kan gå vidare i citronsyracykeln för fullkomlig nedbrytning, eller om ej syre finns så kan det omvandlas till laktat, för att sedan transporteras till levern där det kan ombildas till glukos (och antingen lagras eller gå ut i cellerna). Genom sk Transaminering kan aminosyror flytta sin aminogrupp till en "alfa-keto-syra", så att en ny aminosyra bildas av denna (och alfa-keto-syra av den gamla). På så vis kan olika typer av aminosyror byggas i kroppen, varvid somliga kan omvandlas till Pyruvat --> Laktat --> Glukos (eller brytas ner i citronsyracykel & användas för att utvinna energi). Det är det ganska så förenklade som vi har lärt oss. Vet inte om det kanske finns ännu fler vägar, eller mer att tillägga, men det är vad som fanns i min kunskapsbank :)



Hoppas du får en fin dag Emilia! kramar

2010-01-08 @ 07:21:45
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Maria

Receptet är från tasteline. Egentligen för vitchoklad, men jag använde vanlig brun istället, Odense 65%.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback