Igår var inte en lätt dag

Jag skrev ingenting på bloggen igår. Det var en tung dag för vår familj eftersom en nära släkting gick bort plötsligt. Det är svårt att greppa, eftersom personen var så ung och det var en olycka. Jag reagerar sällan med tårar, men senare på kvällen förstod jag vad som hade hänt och då kom några tårar. Jag spenderade kvällen med Kostas och Sven och vi tittade på Avatar i 3D, det var häftigt. Också där fick vi se döden som splittrade familjer.


Har ni sett serien Carnivàle? Den har tydligen gått på Tv men med konstiga sändningstider. Nu har jag i alla fall lånat serien av Maria och Mike och jag är inne på femte avsnittet - faktiskt helt okej måste jag säga. Och skönt att se på den utan reklamavbrott! Det handlar om en karnival som åker runt och deras "besättning" - det händer saker hela tiden, mer eller mindre mystiska. Det finns olika karaktärer och det är intressant att följa dem och se hur de antingen förändras eller inte... Rekommenderas!


Medveten närvaro är mitt nyårslöfte i år. Det kan tyckas lätt, men nej det är det inte. Tänk er själva att försöka vara här och nu HELA tiden, eller åtminstone försöka. Men ack så nyttigt, verkligen! Jag är ett stort fan av medveten närvaro och den engelska versionen är mindfulness. Det är ett sätt att hantera livet, både det jobbiga och det underbara. Att vara medvetet närvarande kräver mycket träning och också en acceptans över att livet ser ut som det gör. Två böcker som har hjälpt mig och som jag nämnt tidigare är Anna Kåvers Att leva ett liv inte vinna ett krig - Om acceptans och Åsa Nilsonnes bok Vem är det som bestämmer i ditt liv - om medveten närvaro. Böckerna är ganska dyra (fast jag tycker de är värda det priserna) men man kan låna dem på biblioteket också. Hur som helst använder jag mig av medveten närvaro när jag tittar på Carnivàle. Intressant.






Kommentarer
Postat av: Matilda

fy så jobbigt med det hemska beskedet. ta hand om dig, och krama dina nära!



sv: vad härligt att du ska till uppsala! då hoppas jag solen visar sig för dig!



kram M

2010-01-03 @ 13:49:02
URL: http://www.matildasalmen.com
Postat av: Kinga

Jag beklagar verkligen.

Kram

2010-01-03 @ 15:47:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback