En näve nötter & bär

Jag ska inte börja distribuera nötter och bär. Jag försöker koncentrera mig på artikelskrivandet. Men det som däremot lockar litegrann är att hitta på företagsnamn (då kan man undra varför jag ännu inte döpt mitt egna företag till något - återkommer om detta) - och idag är resultatet ganska lyckat: En näve nötter & bär. Som kan konkurrera med Icas Gott Liv nöt & bärmix. Icas är faktiskt riktigt god, men det finns en del missar. Först och främst - alldeles för lite nötter - i alla fall i de påsar som jag och Sven (läs:Sven) har köpt. Det är mestadels russin i, och även om de är goda så är det nötterna som är viktiga. Ja. Och priset ligger kanske en aning för högt - 26.50 kr när vi kollade i affären idag.

Så - vänner, vad gör vi? För själva konceptet - att äta nötter och bär under fredagskvällarna är inte alls dumt. Då försvinner det onyttiga sockret eller alldeles för salta produkter. En kopp gott te till, gärna av de ekologiska sorterna och kvällen är komplett. Men! Dagens tips är att göra sin egen nöt och bärmix (undrar hur många gånger jag har skrivit det nu dårå). Och vi gjorde såhär:

En näve, eller två, nötter & bär
1 påse pistachenötter
1 påse pekannötter
1 påse cashewnötter blandat med några paranötter
1 påse ekologiska tranbär
1 påse gula russin
----------
Kvittot stannade på 140 kronor. Vi räknade att minst fem påsar måste vi få ut för att hamna i samma prisklass som Ica Gott Livs produkt. Det blev nästan dubbla - och mer nötter! Vi la allt i en stor skål och blandade runt. Och sen la vi drygt en näve, ja kanske närmare två nävar i fryspåsar. Klart! Nu har jag några mellanmålspåsar tillgodo! Bra även för er som har barn om ni ska skicka med mellis. Förslagsvis byter ni ut pistachenötterna mot något annat. Förutsatt också att allergier är uteslutna! Nu skrev jag "1 påse" - men det handlar om att använda sin egen kreativitet vad gäller mängderna. Framför allt ville jag prioritera så att det blev mycket nötter - och till det goda gula russin och finfina tranbär.

Nu ska här sovas! Imorgon är det högmässa klockan 11.00 och den ska jag gå på! Funderar på en rejäl äggfrukost! Och kanske äta lunch ute...Har inte riktigt bestämt mig än. Vet bara att jag ska till Ulliz och Ida på eftermiddagen. Dessutom får vi sällskap av fina Emily - det känns jättekul! Innan jag somnar så har jag en god kopp grön chai med kanel och kardemumma som jag dricker. Sa jag att jag är teoman?





Idag, innan jag åkte till Sven, träffade jag redaktörerna på Livskick! Vi hade bra samtal. Johanna har jag haft mest kontakt med, men det var även kul att träffa Camilla!

Precis som tjejerna själva beskriver på sina bloggar, så glömde jag också att ta kort! Men vi får hoppas på ett möte snart igen!
Kommentarer
Postat av: Dorot

Det ser nyttigt gott ut :)

Kram

2010-10-17 @ 15:20:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback