Lät mig sova ut

Söndagarna ser ofta likadana ut. 11-mässan, fika och sen kanske träffa någon kompis. Men idag blir det 18-mässan. Och en massa slapp innan dess. En timme hade jag tänkt ägna till jobb. Mest för att jag vill och då känns det okej. Sen vill jag inte att det ska kännas stressigt i veckan.

Fick ett trevligt mail idag, av en vän. De har kommit med som webbjoker till Melodifestivalen! Från och med imorgon kommer man kunna rösta, så jag kommer se till att lägga upp en länk imorgon så att ni kan rösta med!

Nu är det dags för lunch - idag blir det en krämig linssoppa. Här kommer ett recept på hur jag gör:

LINSSOPPA med lite KRÄMIGHET
4-5 morötter, skalade och skivade
1 lök, skalad och hackad
Smör och rapsolja
5 torkade aprikoser
1 msk curry (jag använder Korma) 
1 buljongtärning (gärna utan glutamat)
2 dl röda linser, sköljda
1,5 liter vatten

Grädde läggs i sist, direkt i tallriken (se nedan). Ett annat tips är att pressa lite citron till!


Fräs löken och morötterna i en blandning av 1 msk smör och 1,5 msk rapsolja (den bästa mixen enligt mig). Lägg i den 5 aprikoserna. Krydda med curryn. Häll sedan i linserna och vattnet (jag brukar koka upp 1,5 liter vatten i vattenkokaren) och en buljongtärning. Låt koka i ca 15 minuter. Jag brukar frysa in soppan i portionsförpackningar UTAN grädden, så den lägger jag direkt i tallriken istället. Så sen när jag tinar den och värmer den, så lägger jag i "färsk" grädde eller creme fraiche. Men ska hela soppan ätas direkt - lägg i grädden. Servera gärna med grovt bröd. I mitt fall blir det med leverpastej, ekologisk. Behöver järnet och proteinet!







Jag har fått förfrågan om lekar - gjorde ju impovisation med några vänner igår. Ska höra med Sven om han kan skriva ner några tips som jag kan publicera på bloggen!

Kommentarer
Postat av: Dorot

Oh, din linsoppa är så god!!!!

Kram

2010-10-10 @ 17:12:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback