Vad jag gillar er mina bloggvänner!

Det som är fantastiskt med blogosfären är att man ganska direkt kan få svar på frågor. Kärlek på webbvis - och sånt gillar jag! Titta bara på min fråga om mjölksyra och träning - det är ju så att jag måste publicera svaren här på en gång!

Fina Johanna skriver:
"Mjölksyran kommer när det fattas syre i muskeln. Och som jag fattat det finns det två sätt att bli av med den:

1. Äta tillräckligt med kolhydrater (alltså både innan (3-4 timmar, plus en timme innan) och efter (direkt i anslutning till passet) och någon timme efter.


2. Du måste vara noga med nedvarvningen efter. Låt musklerna jobba lite lätt minst fem minuter efter passet. Fortsätt alltså jogga eller promenera lite lätt ett bra tag efteråt.


Dessa är de tips jag fått och det hjälper faktiskt! Jag har sällan mjölksyra nu för tiden (inte tidigt på passet i alla fall). Hoppas det hjälpte!"

Snälla Malin skriver vidare:
"Och en sak som är otroligt viktig är att vara noga med uppvärmningen och inte gå ut för hårt i början av passet. Börja i ett mycket lugnt tempo som uppvärmning, stanna sedan och tänj/stretcha och börja därefter ditt löppass. Uppvärmning är till för att mjuka upp kroppen och successivt öka blodtillförseln till musklerna. När vi tränar kondition tränar hjärtat sin förmåga att pumpa runt mer och mer syrerikt blod till kroppens alla celler och muskler. Mjölksyran kommer som sagt var när musklerna har underskott på syrerikt blod. Lycka till med löpningen!"


Dagens löppass gick bra, nu är jag uppe i 25 minuter ren löpning. Träningsvärken sen helgen är nästan borta, och yogan tror jag gav mycket idag. Dessutom ska jag gå imorgon också. Yoga is life!

Till min lättnad har jag bestämt mig för morgondagens lunch med Monika & Svenne - det blir en mungbönegryta!! Ska handla det som behövs imorgon - men mungbönorna är i blöt redan nu, och vissa ingredienser har jag redan. Receptet hittar ni här!



Kommentarer
Postat av: Johanna

Kul att det hjälpte!!

2011-04-21 @ 08:34:37
URL: http://johanna.livskick.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback