Lyckofabriken - ett första inlägg! Nu om det lilla i det stora

De senaste veckorna har jag som sagt följt Jakten på Lyckan (här kan du se det senaste avsnittet). Dessutom är jag en av alla människor som vill vara lycklig (surprise!). Men som kanske inte alltid lyckas. Eller det kan vara så att jag inte väljer lyckan. Det är en aning provocerande, men jag tror någonstans att vi i många fall just kan välja lycka. Och som motsats kan vi också välja olycka (jag är nära vän till melankolin). Sen drabbas vi ju också av båda sakerna, vi drabbas av både lycka och olycka (yttre händelser). Men samtidigt - vi ska ju på något sätt förhålla oss till det hela. Det är kanske så att det är hur vi förhåller oss som avgör hur pass lyckliga vi är?

Jag vet inte om det är klart, men jag tänker mycket på detta med lycka. Och då menar jag inte de små korta stunderna av eufori. Utan något beständigare. Något grundat.

Den första frågan blir förstås - vad är lycka? På personlig nivå? På samhällelig nivå? Jag googlade på "vad är lycka?" - och givetvis fanns det en blogg om lycka - här kan ni läsa mer om lycka, på lyckobloggen!

Det lilla i det stora!
Vi vill de stora sakerna, vi vill uppnå mål. Meningsfullhet är viktigt och nära kopplat till lycka - men vad skapar mening? Jag tror någonstans att var vi befinner oss i livet, kan ge oss en vägledning. Där jag befinner mig nu är det enkla i fokus. Hur ofta hör vi inte att det är de små sakerna som faktiskt är de viktiga? Jag upplevde en korts stund lycka när jag handlade mat idag - kunde se framför mig vad jag ska laga till veckan. Jag tror det grundades i att jag tar hand om mig själv, och lyckan kom i form av känslan tacksamhet. Mot mig själv.

Vad tror du är lycka? För dig? Finns det någon universell defintion?


Sen måste jag bara dela med mig av Svennes klokheter (Sven är en av mina bästa vänner!) - han pratade idag om vi ska strunta i personlig utveckling, och istället satsa på personlig inveckling! Jag gillar detta starkt - låt oss invecklas!






PS. Finns tydligen forskning på detta. Men det här är min egen lyckofabrik, och jag gör inte anspråk på några nobelpris. Kan också vara så att mina insikter delas av andra, eller inte. Men jag står för det jag har skrivit!
Kommentarer
Postat av: Jenna

Vad kul att få läsa om dina lyckotankar i lyckofabriken :) det här fick mina tankar att spinna iväg.... Jag tror att lyckan inte går att peka ut som ngt konkret eller ngt universiellt men att den framträder när vi är sanna mot oss själva. När vi gör saker som vi vill göra , och inte för ngn annan anledning. Det hör ihop med den egna omsorgen, att göra det man vill och vara den man vill vara. Om vi trivs det vi gör, och det vi omges av i vår vardag tror jag att vi blir lyckliga i det inre. Sen tror jag att vårt förhållningssätt till saker och ting som händer kan distansera oss och föra oss närmare och göra att vi faktiskt uppmärksamma bra saker vilket kan förstärka lyckan..



hur gick det med kettlebellsen igår? :) ha en fin dag Emilia!! kramar

2011-02-23 @ 09:34:28
URL: http://jennas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback