Lyckofabriken: vad är en meningsfull relation?

Sitter med en strumpa på foten (inte en aning om var den andra är) och försöker tänka hur jag ska göra med kvällen. Är nöjd med dagen, jag fick en känsla av frid vid minst två tillfällen idag - vilket jag verkligen uppskattar. Det är inte alltid lätt att uppnå frid, och det ligger nära till hands att tala om lycka. Även om jag själv har lite svårt att hantera lyckan som begrepp. Det blir liksom inte mycket mer än en tanke om "ett visst tillstånd med mycket tillfredsställelse" eller "det där som alla jagar". Meningsfullhet har en annan klang, och en annan substans. Men, som sagt, den kommersialiserade versionen är att prata om lycka. Jag läser just nu en bok (det går sakta men säkert framåt) och vid upprepade tillfällen kommer detta med meningsfulla relationer upp, och att det skulle kunna vara ett recept på att bli lyckligare. Men vadå meningsfull relation? Hur då? Nej, jag har inget klockrent svar. Men jag har några erfarenheter.

Att ligga på en gräsmatta, och nästan sova, och höra sina vänners prat i bakgrunden, där du känner dig trygg och inget tvång att behöva konversera - det är meningsfullt för mig

Att veta att det jag säger kan hjälpa någon annan - det är en gåva och meningsfullt

Att säga att man är trött, sliten och ännu mera trött, och få en kram av någon av sina vänner - det är meningsfullt för mig

Att veta att jag finns i andras världar, även om vi inte hörs - det är meningsfullt med mig

Att berätta om sin lycka, och få feedback och delad glädje - det är meningsfullt för mig

Att kunna ha de där samtalen om hur förbannat jobbigt det kan vara med ångest - det är meningsfullt för mig

Att både kunna skratta och gråta, eller vad man nu känner för - tillsammans - det är .... ja, meningsfullt!



Vad tycker du är en meningsfull relation?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback