I löpning har jag en vän

Total brainfreeze hade jag runt klockan ett idag. Efter ett häftigt möte med den här tjejen, så landade jag först i inspirationskaos som sedan gick över till just det - hjärnsläpp och oro i både kropp och knopp. På min status på Facebook skrev jag därför att jag skulle ut och springa halv två. Sagt och gjort. På med dojjor och löparkläder.

Det gick inte helt lätt. Men jag gav mig inte. Jag jagar något specifikt. Det kallas för välbefinnande. Och jag fann det!

Sammantaget var jag ute i en timme och tjugo minuter. Nära milen och jag gjorde några axelövningar på en styrkestation vid Årstaviken. Benböj på det.

Nu är jag hemma. Ligger i sängen och har fått i mig knäckemacka med ägg och vitlökscantadou. Tredje koppen kaffe och ja - livet är lite bättre efter löpning.

Och det bästa - kundaliniyoga ikväll. Behöver den där samlande kraften. Göra min densitet ännu tätare.

Senaste dagarna i korthet
Måndag - morfar kom över med min syster Sabina. Käresten var här också. Vi spelade schack och jag gjorde homemade Ceasarsallad. Bildbevis inom kort!

Tisdag - träffade Herr H och vi gick Gröna Linjen Etapp 4. Rådmansgatan - Gullmarsplan

Onsdag - ett möte som innebär framtid med Hanna


Men nu det ni gillar mest - bilder!



Om ni visste vilka fantastiska bilder jag har hemma hos käresten på kameran, då skulle ni klicka hit igen om några dagar....



Nöjd i det lilla formatet                                        Foto: C. Lind





Balans i tillvaron med Herr H









Din blick. I mina ögon. Är allt. Jag behöver.




Kommentarer
Postat av: Szilvia

Hej!



Härligt att du var ute och sprang idag. Det var ju en väldigt fin eftermiddag. Hoppas att även yogan var skön.



Jag har nu kollat på datumen du föreslog för att träffas och jag tycker att vi borde spika den 8 maj för en powerwalk vid kanske Årstaviken som du verkar känna ganska väl.



Skulle kl 17 passa dig?



Kram

2012-04-25 @ 22:30:20
URL: http://healthbysz.blogspot.com/
Postat av: Tommy

Får ständigt lära mig nya begrepp på din fina blogg, typ: brainfreeze, inspirationskaos !??? etc. Inspirationskaos är väl knappast liktydigt med brain storming, kan tänka. Apropå Ceasarsallad, åt jag faktiskt en sådan på Vedungnen i Alvik i söndags, vilket härmed rekommenderas å det varmaste. Blir inspirerad av din träningsflit med tillhörande välbefinnande. Tänker varje morgon på att ta en rejäl promenad, men lyckas alltid, konsigt nog, med lite kreativitet, komma på en anledning att skjuta på den till morgondagen. Nej, min retreatplats är utan tvekan, soffan. Balans är bra!, det gäller för övrigt det mesta i livet. När ni är färdiga med alla tunnelbanelinjer, varför inte prova på Norra stambanan?, tex. Måste för övrigt passa på och berömma C. Lind för hans utmärkta fotokonst. Angående dina vackra slutfraser så kan man väl konstatera att den gamla sanningen att: "Sanningen allitd ligger/siter i betrakarens/åhörarensens ögon respektive öron (något modifierad version) = sann.

2012-04-26 @ 12:45:53
Postat av: Tommy

Lite bonusinfo. angående livsmedelskonsumtionen i världen:

Har kollat lite om köttkonsumtionen i världen. Naturskyddsföreningen skriver: "I Sverige äter vi dubbelt så mycket kött som vi gjorde år 1990 (drygt 85 kilo kött per person och år). Framförallt äter vi större köttbitar och portioner. Byt köttet mot bönor, ärter och linser så minskar du dina utsläpp rejält." Läser sen Jordbruksverkets statistik - http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik,%20fakta/Livsmedel/2009:2/20092_amk_ihopb_tabeller17.htm - att 2006 åt vi drygt 85 kg per person och år. 1990 åt vi 60 kg. Stämmer alltså inte att vi äter dubbelt så mycket som 20 år tillbaka. Enligt samma statistik åt vi 1960 nästan 51 kg per person och år. Inte ens en fördubbling på 50 år, men dock en rejäl ökning.

Danmark verkar vara köttätarlandet nummer ett med 145 kg. Jag som trodde Argentina men där är det bara 70 kg. Värstinglandet USA kommer föga förvånande upp i 125 kg. Kina och Indien låg på ca 4 kg per capita år 1961. Kina var år 2002 uppe i 52 kg. Indien står kvar på låga 5 kg.



Läser också följande:



För att ge några smakprov på köttproduktionens resursintensitet lånar jag följande utmärkta sammanställning från SLUs forskarblogg.

Enligt FAO:s rapport ”Livestock´s Long Shadow” används 70 % av all jordbruksmark globalt – åker och bete – till köttproduktion. Men kött och mjölk utgör bara 15 % av den sammanlagda matkonsumtionen.

80 % av världens produktion av sojabönor går till djurfoder.

Enligt professor David Pimentel vid Cornell University i USA krävs 100 000 liter vatten för att producera ett kilo nötkött, om man räknar in produktionen av foder. För ett kilo potatis behövs 500 liter

Enligt rapporten ”Vegan, vegetarian, allätare” var energiåtgången för att producera ett kilo av de vanligaste köttsorterna – svin- och nötkött – 8,3 respektive 12,8 kWh. För att framställa ett kilo baljväxter behövdes 0,86 kWh och för potatis endast 0,44 kWh. Det innebär att det går åt mellan 10 och 30 gånger mer energi för att producera animaliska produkter än vegetabiliska.

Enligt Naturvårdsverket skulle en köttfri kosthållning i Sverige medföra en minskning av den totala energiåtgången för livsmedelsproduktion med ca en tredjedel.

Källa: Nils Nilsson Skum, Svedje

2012-04-26 @ 12:54:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback