Avokadosoppa & Finurliga Livet

Mat, ja
 
Varje dag så lagar jag något. Med glädje. Mat är glädje för mig. Men jag känner också de som tycker det är en pina och bara jobbigt. Då skulle jag vilja trycka på Ctrl C av mitt hjärtas känslor för maten, och sen kopiera in känslan hos dig.
 
Idag har jag en alldeles särskild dag. Strukturlös. Klickar än här, än där. Tycker att jag inte alls vet vad jag håller på med. Men då sneglar jag på mina prioriteringar.
 
Det blir en långpromenad idag. Det blir dagens stora händelse. Händelsen med H. Tar med mig en bit papper och penna. Kanske kommer jag på något alldeles särskilt?
 
Så var det gårdagens middag
 
 
3-4 avokado
4 msk yoghurt
4 msk crème fraiche
2 msk citronsaft
1-1,5 vitlöksklyfta
1,5 dl vatten med grönsaksbuljong
salt & peppar
30 stycken skalade räkor
 
 
Förslag på tillbehör: ciabatta med champinjonkräm och paprika eller bara med lite soltorkade tomater och ost
 
Gröp ur avokadon. Lägg i en skål. I med yoghurt, crème fraiche, citronsaft och vitlök. Och så buljongen och lite salt & peppar. Mixa med en stavmixer. Beroende på hur tjock du vill ha den, kan du antingen lägga till mer avokado (tjockare) eller mer buljong (tunnare)
 
Låt stå i minst en 30 minuter i kyl, den ska serveras sval
 
Skala räkorna!
 
Vill man piffa soppan ytterligare kan man ha i lite parmesanost!
 
Avokadosoppa - min senaste passion
 
 
Piffa ditt vatten med några klyftor apelsin!
 
 
Jag är en fool för mysbelysning
 
 
Prioritera. Kan vara svårt. Men nödvändigt!
 
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Johanna

Tack fina du för dina ord, och för receptet! :) Kram!

2012-11-06 @ 13:02:22
URL: http://johanna.livskick.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback