Matlogistik & frysdrömmar

 
 
Ni vet ju hur jag är. Får jag bara lite mat, så är hälften vunnet. På senare tid har fisk och skaldjur hamnat i både kyl och frys - kan inte vara utan denna goda nyttiga mat (och omega 3 källa!). Och apropå frys - i fredags gjorde jag en röjning och frostade av den. Rensade, slängde och torkade rent. Otroligt skönt. Och numera har vi en lista som hänger på kylen. Rubriken lyder: Fryslogistik. Numrerade lådor i frysen och på listan står exakt vad vi har. Jag tänker att det är bra med en god omsättning - försöka att ganska snabbt använda det som man har fryst. Hur äckligt är det inte när man hittar saker som är gamla? Nej, jag gillar inte att slänga mat - och därför vill jag ha koll på maten i frysen.
 
Sen var det en annan sak - av praktisk karaktär. Ibland på vardagarna orkar man inte riktigt med att laga mat, hela kedjan från grund till bord så att säga. Så nu är det storkok på gång (ja, inte för mycket av den varan heller, för omsättningen ska ändå vara rätt hög som jag skrev tidigare) och mitt senaste verk har varit kycklingbiffar - på kycklingfärs. Man blandar kycklingfärs (800 gr) med hackad lök, 2 ägg, en riven morot och salt och peppar. Jag kryddade med lite indiska kryddor också - ta vad du har! Sen vände jag två matskedar av färsen i sesamfrön och formade biffar på skärbräda. Stekte på lite lätt och la dem sedan i en ugnsform (det blev ca 15-18 stycken) och in ugnen på 200 grader, 20 minuter.
 
En del åt vi upp, andra frös vi in (och skrev upp på Fryslogistik-listan) - det blev sammanlagt fyra middagar för två personer. Till det serverades kokt potatis, rårivet äpple med granatäppelkärnor och kokt broccoli som vändes i lite sesamolja. En enkel sås till biffarna: blanda creme fraiche med sweet chili sås - klart! Vi åt biffarna någon dag senare igen, då med haricots verts. Sen har vi gjort en fisksoppa och hälsotallrik med quinoa och räkor, nu de senaste dagarna
 
 
 
 
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Johanna

Härliga du! <3 Saknar dig!

2012-11-20 @ 10:29:03
URL: http://johanna.livskick.nu
Postat av: malin

Vad gott allt ser ut att vara, nu blev jag ännu mer hungrig! Snart dags för lunch kanske?

Vi har också gjort en sådan frys-lista, jättesmart för då vet man precis vad som finns i frysen och kan äta upp det innan det blir för gammalt. Visst är det roligt att laga mat, men ibland orkar man bara inte när man kommer hem sent från skola/jobb, träning och allt vad man nu hittar på.

2012-11-20 @ 11:09:37
URL: http://malingerdle.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback