Broccoli- och västerbottenpaj - glutenfri

Det här receptet är en inspiration från två pajer som jag gjorde i lördags – en västerbottenpaj och en broccolipaj med ädelost. Både glutenfria! Eftersom jag hade västerbottenost och broccoli över, tänkte jag: en paj med det bästa från två världar!

 

Ingredienser 

2 dl malet havregryn, ”havremjöl”

1 dl bovetemjöl

100 gr smör

1 tsk salt

¾ dl lättkesella

 

Fyllning

250 gr Broccoli

 

Stanning

2 dl mellangrädde

1 dl lättmjölk

200 gr riven västerbottenost

3 ägg – 1 ägg används till pensling av pajskalet

salt & peppar

 

Så här gör du:

 

Mal havregrynen till ett mjöl med hjälp av mixer eller blender. Lägg i en skål tillsammans med bovetemjölet. Nyp ihop med smör, och sist i med lättkesellan. Du kan använda en stavmixer för att blanda till det sista. Tryck ut degen i en pajform och ställ i kylen i ca 30 minuter.

 

Sätt på ugnen på 200 grader. Pensla pajdegen med ett ägg. Låt den förgräddas under 10 minuter i ugnen. Resterna av ägget som blir kvar använder du i stanningen.

 

Skär upp broccolin i mindre bitar, koka en minut i lättsaltat vatten.

 

Koka upp grädden och mjölken i en kastrull, dra ifrån kastrullen från plattan. I med västerbottenosten rör runt tills den löst sig. Vispa i 2 ägg plus ägget från penslingen och krydda med salt och peppar.

 

Sänk värmen på ugnen till 150 grader. Fördela broccolin i pajskalet. Häll över stanningen. Låt gräddas i mitten av ugnen ca 35 min.

 

Servera med en god sallad och lite bönor!

 

Några luncher blev det!
 
Västerbottenpaj, recept från Ica                         Foto: Christofer Lind
 
 
 Broccoli- och ädelostpaj - recept från Arla                                 Foto: Christofer Lind
 
 
Kommentarer
Postat av: Carina

Mums vad gott, oxå två av mina favoritpajer!

2013-08-29 @ 17:56:30
URL: http://www.cinasunden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback