Hur ska jag få till matlagningen? & Hälsotallrik

Frågan är inte ställd från mig, men jag hör den ofta. Bland vänner och bland folk som jag träffar när jag är ute på matinspirationsdagar. Det är ett problem, som behöver en lösning. Vi behöver äta, alla av oss! Vi kommer inte undan! En som ger bra tips på enkel och snabb matlagning just nu är bloggen FABFamily - jag tycker inlägget "Vardagsmat i expressfart" är väl värt att kika på!
 
Det som vi inte kommer undan, heller, är vardagen. Vardagen innebär en hel drös av aktiviteter - jobb, träning, barn som ska hämtas - jag behöver inte skriva hela listan. Och då är det klart, att alla extra aktiviteter inte alltid mottas med superentusiasm.
 
Jag vill därför slå ett slag för lite vuxencurling. Ge dig själv möjlighet att inte stressa övermatlagningen. Lär dig några grunder, så kommer det bli mycket enklare. Det jag skriver nu är mest anpassat för singelliv eller en mindre familj. Men jag tror principerna är rätt anpassningsbara för även andra hushåll.
 
1. Planera: avsätt en halvtimme till att se över kylskåpet (vad har vi hemma?) och utifrån kylskåpet planera tre dagar framåt - middagar som kan bli lunchlådor. Gör en inköpslista. Att ha hög omsättning på sitt kylskåp är att föredra tycker jag, så att saker inte ligger och blir långt ifrån aptitliga. Vill du planera hela veckan, gör det! Själv tycker jag det är enklast att dela upp veckan i två etapper. Handla sedan din mat utifrån listan.
 
2. Variera: Jag brukar planera utifrån proteinet - varierar mellan fisk, kött och fågel. Ibland blir det helvegetariskt, och då är det viktigt att ändå få i sig vegetariska proteinkällor (t ex bönor, linser quorn). Sedan ett tag tillbaka är jag övertygad om att fisk är finemang, så skaldjur och fisk vill jag äta tre gånger i veckan. Sen bygger jag på med schyssta kolhydrater till: potatis, pasta, bulgur, ris (inte så ofta hos oss), quinoa eller något annat. Vad gäller fetter så kommer det antingen från fisken eller från till exempel avokado. Inte att förglömma fina oljor som man kan använda i dressing! Sen tycker jag en bra grundregel är att äta frukt och grönt - rakt upp och ner - antingen som en råkostsallad till din måltid eller som måltid. Nötter slinker ner som mellanmål. Som ett exempel. Så komposition av måltid: utgå från proteinet - lägg till kolhydrater - vilka fetter ska vi ha? Glöm inte frukt och grönt!
 
3. Se till att laga lite mer än vad du äter - dvs satsa på lunchlåda till dagen efter. Det finns mat som är suverän att frysa - mina favoriter är lasagne & linssoppa. För varje måltid som du fryser, desto fler fria middagar kan du ordna för dig själv - dvs ingen matlagning! Men samma sak som med kylen - ha en relativt hög omsättning på din frys - för annars ligger saker där alldeles för länge och man tappar lusten att äta en halvår gammal matlåda. Se också till att markera dina lådor och skriv upp på en lapp vad du har. Hemma hos mig är de numrerade, och sen har jag en lapp på kylen. Till exempel: låda 1: lasagne 1 portion. Fräscht och tydligt!
 

Massa text, och kanske undrar du något? Lämna avtryck! Jag försöker svara så gott jag kan!
 
 
Det är klart att ni måste få något att vila ögonen på!
Jag är en riktig räkjunkie - jag älskar räkor! Man göra olika varianter av rätter - här en kall sådan - supernyttigt med grönsaker och i denna version med en avokado-deluxe-röra till. Det fina med hälsotallrikar är att de kan varieras i det oändliga - har du mycket grönsaker hemma är detta ett alternativ för dig!
 
 

Ingredienser

(1 person)

100 gr skalade räkor

quinoa 1 portion

½ avokado

strimlad rödkål

sallad

majs

tomat

gurka

 

Koka quinoan med lite grönsaksbuljong. Skär till grönsaker (tomat, gurka), hyvla rödkålen med hjälp av osthyvel, gröp ur avokadon. Arrangera allt tillsamans med sallad och majs på en tallrik. Lägg till quinoa och räkorna. Gör en sås enligt nedan - sedan är det bara att servera!

 

Två förslag på röra (för 2 personer)

Sweet chili-röra

1 dl creme fraiche

5 msk sweet chilisås

 

Blanda!

 

Avokado-deluxe-röra

1 avokado

½ dl riven parmesan

3 msk creme fraiche

salt & peppar

 

Mosa avokado med gaffel, tillsätt resten av ingredienserna och blanda om!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback