Passion för räkor

 
Är det något jag är svag för, så är det fisk och skaldjur. Alla kategorier. Det är min favoritmat.
 
Idag slängde vi ihop en favorit. Han tog pasta till. Och jag råris (äter glutenfritt).
 
Så här gör man!
 
Räkor i tomatig röra, med mango, avokado och parmesan
 
1 kg frysta räkor ska skalas (ta fram dem på morgonen, så tinar de under dagen). Det blir rätt många, men då har du en lunchlåda till dagen efter.
 
Koka pasta. Eller råris.
 
Sen: röran:
 
1/2 burk hela skalade tomater
1/2 gul lök, i strimlor
2 vitlöksklyftor, strimlade även de
3 msk tomatpuré
15 stycken svarta oliver
3 msk olivolja
Kryddor: chili (om du har färsk, ta lite av den) cayennepeppar och chili.
Salt och svartpeppar.
 
Värm olivoljan. I med lök och vitlök, så att de blir glansiga. I med tomatpuré. Sedan de hela skalade tomaterna (går bra med krossade också). Värm på, krydda med receptets kryddor. I med oliverna.
 
Skär en mango i mindre bitar. Hälften av mangon lägger du i röran, och värmer på. Den andra hälften använder du färsk till servering
 
Halvera en avokado och skär i bitar.
 
Nu: Lägg upp råris eller pasta. Lägg på röran. Lägg på räkor, mango och avokado. Ha på lite riven parmesan. Njut!
 
 
Jag hann (knappt) ta en bild
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback