Adventsmys hemma hos Casa Emilia

Tänk vad tiden går fort - snart är detta året slut! Men att göra det här till den bästa månaden på året, är lite av en utmaning. Minst sagt. Det är mörkt, jag hinner knappt vakna förrän ljuset har slocknat därute. Men jag gör mitt bästa. En timme ute om dagen gör kroppen och knoppen bra. Utvärdering av vecka två på min Må bra-utmaning kommer imorgon måndag!

 

Idag är det jag som ska ha lite gäster. Det är Mike, Maria och favvo-Klara som kommer hit. Och Sven förstås! Vi har gjort det till en knytis - enkelt och bra. Jag står givetvis för lussebullar. Mamma var här igår och åt tre stycken - hon var nöjd och belåten. Sen gick vi på konsert i Sa Eugenia - det var vackert och stämningsfullt - köpte CD, glögg och pepparkaka för 50 kronor efteråt - nöjd? Ja!! En av mina favoriter är Ida Zackrisson, hon har en hemsida som ni kan kika på om ni vill - fantastisk röst!

 

Julen är för många en tid av ljus och glädje. Men sedan finns det en stor ångest hos en del - de kanske inte har familj eller vänner. Eller ens någonstans att bo...I Stockholm finns det många hemlösa och där hoppas jag att det finns vänliga själar som kan hjälpa till och öppna sin dörr. Hemlöshet i mina öron låter mörkt, ångestladdat och hopplöst. Det kanske är egoistiskt att prata om sig själv här - men hemlöshet skulle kunna dra ner mig något oerhört. När jag kommer in genom dörren i min lägenhet så ler jag och säger "hej mitt fina, trygga hem" - för jag vet att det inte är en självklarhet. Det har gått nu elva månader sedan jag flyttade in och ibland går tanken - tänk om...tänk om jag inte hade haft någonstans att bo? Det gör mig ledsen. Men! Nu bor jag här. Och jag skänker en tanke till dem som inte har bostad och sociala nätverk.

 

Vad ska du göra i jul? Tycker du om julen?




 

 

Kommentarer
Postat av: IKA

Hej,



Tack för kommentar hos mig! Det är tyvärr sant att det finns alltför många hemlösa även här i Sverige och det 2009!! Borde inte det vara tvärt om? Det ses som en skam att vara hemlös men om man tänker så här - det går fort att bli det.

Och det drabbar vem som helst. Man kan vara rik ena dagen och sedan "poff" om oturen vill sig, uteliggare den andra.



Som världen ser ut idag med hög arbetslöshet så lär de hemlösa inte minska. Tack för de godhjärtade som ställer upp för dem!



Julen för mig betyder att få se glädjen i mina barns ögon när de öppnar sina julklappar, att få vara med mina nära och kära (barn och föräldrar)



Visst är det skrivna ordet fantastiskt!



Sköt om dig och välkommen tillbaka

Kram!

2009-12-06 @ 11:01:19
URL: http://mellantidochrum.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback